Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Επαναλειτουργία απευθείας σιδηροδρομικού δρομολογίου Βελιγράδι-Σεράγεβο

Η απευθείας σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει το Βελιγράδι με το Σεράγεβο ξεκίνησε τη λειτουργία της την Κυριακή (13 Δεκεμβρίου), σχεδόν 18 χρόνια από τη διακοπή της, καθώς η πρώην Γιουγκοσλαβία είχε βυθιστεί σε πολέμους στις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι οποίοι οδήγησαν παρεπόμενα στη διάλυσή της.
Το τρένο μεταξύ των πρωτευουσών Σερβίας και Βοσνίας και Ερζεγοβίνης (Β-Ε) θα εκτελεί ένα δρομολόγιο την ημέρα, έναντι 31 ευρώ μετ' επιστροφή. Το ταξίδι προς τον ένα προορισμό, το οποίο διαρκούσε περίπου έξι ώρες στο παρελθόν, πλέον διαρκεί περισσότερες από οκτώ, λόγω των νέων συνόρων κατά μήκος της σιδηροδρομικής διαδρομής 500 χλμ. μέσω της Κροατίας και της κακής κατάστασης των γραμμών.
Στην προπολεμική Γιουγκοσλαβία, η υπηρεσία διατίθετο τρεις φορές την ημέρα και ήταν δημοφιλής σε σκιέρ και επιχειρηματίες. Κάθε ένα από τα πολυτελή τρένα Olympic Express, καμάρι του πολυεθνικού ομόσπονδου κράτους τη δεκαετία του 1980, είχε τουλάχιστον δώδεκα πλήρως εξοπλισμένα βαγόνια.
Καθώς επαναλειτούργησε το δρομολόγιο το πρωί της Κυριακής, 17 άτομα επιβιβάστηκαν στο Express 451 στο Βελιγράδι, ενώ μόνο εννέα εξ' αυτών θα ταξίδευαν μέχρι το Σεράγεβο. Ένα άλλο τρένο αποσπάστηκε από το σιδηροδρομικό σταθμό στην πρωτεύουσα του Βελιγραδίου με περίπου δέκα επιβάτες.
Κάθε ένα τρένο είχε τρία βαγόνια -- μια επιβατική αμαξοστοιχία η οποία ανήκει στη σιδηροδρομική επιχείρηση της Σερβικής οντότητας της Β-Ε, τη Δημοκρατία Σέρπσκα, μια άλλη στη Μουσουλμανική-Κροατική οντότητα της χώρας, την Ομοσπονδία της Β-Ε (FBiH), και μια αμαξοστοιχία-εστιατόριο η οποία ανήκει στη Σερβία. Αυτή είναι και η μοναδική αμαξοστοιχία στην οποία επιτρέπεται το κάπνισμα, όταν το τρένο δεν βρίσκεται σε κροατικά εδάφη.
Ωστόσο, με τα κηλιδωμένα παράθυρα και τα φθαρμένα καθίσματα, θύμιζαν τα βαγόνια που εκτελούσαν το δρομολόγιο κατά το παρελθόν.
Παρόλα αυτά, αξιωματούχοι εξέφρασαν την ελπίδα ότι οι επερχόμενες χειμερινές διακοπές και η χαμηλή τιμή του εισιτηρίου θα βοηθήσουν στην προσέλκυση περισσότερων επιβατών.
"Δεν πιστεύω ότι η κυκλοφορία θα αγγίξει τα προπολεμικά επίπεδα. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενδέχεται να φτάσει στο 50%", ανέφερε στο Reuters την προηγούμενη βδομάδα ο Ναμίκ Χαίριτς, γενικός διευθυντής της σιδηροδρομικής επιχείρησης της FBiH, προσθέτοντας ότι εάν χρειαστεί θα προστεθούν περισσότερα βαγόνια.
Ωστόσο, τα τραύματα από τις συγκρούσεις στις αρχές της δεκαετίας του 1990 δεν έχουν επουλωθεί πλήρως και η συμφιλίωση μεταξύ των λαών των δύο πρώην Γιουγκοσλαβικών δημοκρατιών είναι αργές.
Περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης του 1992-1995 στη Β-Ε, με περίπου ένα δέκατο αυτών κατά την πολιορκία του Σεράγεβο, διάρκειας 43 μηνών, από δυνάμεις της διοίκησης του πρώην Σερβοβόσνιου Στρατηγού Ράτκο Μλάντιτς.
Ένας από τους ταξιδιώτες που επιβιβάστηκαν στο νέο Express 451 στο Σεράγεβο την Κυριακή, δήλωσε στο Euronews ότι ήταν ταυτόχρονα "λυπημένος και χαρούμενος", ενώ κάποιος άλλος το χαρακτήρισε "ιστορική στιγμή".
Ο δικηγόρος του Βελιγραδίου Μπράνκο Ρογκόσιτς, επιβάτης του τρένου που αναχώρησε από τη σερβική πρωτεύουσα, φάνηκε να έχει ίδια συναισθήματα.
"Αποτελεί πραγματική ιδιαίτερο γεγονός η επαναλειτουργία του δρομολογίου", ανέφερε την Κυριακή σύμφωνα με το AΡ.
Ήταν κοσμοϊστορική ημέρα και για το μηχανικό του τρένου, Ντούσαν Μποσνιάκοβιτς.
"Είμαι υπερήφανος που οδηγώ το πρώτο τρένο στο Σεράγεβο έπειτα από τόσα πολλά χρόνια," δήλωσε σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Independent. "Είναι καλό που αποκαθίστανται οι δεσμοί μεταξύ των ανθρώπων".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου